loading...

تولید کننده منبع کویل دار

بازدید : 207
دوشنبه 3 آذر 1399 زمان : 10:41

منبع کویل دارچی هست و کجاها به کار میاد ؟

منبع‌ کویل دار یک مبدل حرارتی هستش که برای گرم کردن و نگهداری آب در مراکز صنعتی ، بیمارستانها ، مدارس رستوران ، هتلها، آپارتمانها و... استفاده میشه .
از چندین لوله مسی تشکیل شده که آب و بخار خروجی بویلر، به کمک پمپ سیرکولاتور در لوله های مسی جریان پیدا می کنه . لوله های مسی درون منبع نصب میشن و آب درون منبع در تماس با لوله های مسی قرار می گیره و به صورت غیرمستقیم گرم میشه . این منبع از اجزای مختلفی تشکیل شده که به ذکر آنها می پردازیم .

اجزای بدنه منبع کویل دار
بدنه این منابع از ورق گالوانیزه با ضخامت های معین ساخته میشه . ضخامت ورق ها بر اساس فشار سیستم ، ظرفیت و دمای آب منبع انتخاب میشه .

کویل
برای انتقال حرارت در سیستم از کویل های مسی به دلیل ضریب انتقال گرما بالا استفاده میشه .

دریچه بازدید
دریچه ای در بدنه منبع و هم تراز با قسمت کویل دار منبع وجود داره که از این دریچه برای بازبینی داخل منبع ، بازدید از کویل و انجام تعمیرات استفاده میشه .

لوله های ارتباطی
شامل لوله های آب سرد و گرم بهداشتی و لوله های گرمایش (کویل) میشه .

بوشن ها
قطعه پیچ داریه که در دو حالت پلاستیکی و فلزی ساخته میشه . وظیفه بوشن ها اتصال دو لوله ارتباطی به یکدیگر هستش . انواع مختلف سنسورها را می تونی به وسیله بوشن به منابع کویل دار متصل کنی .

انواع منبع کویل دار:

منبع کویل دار براساس ظرفیت موتورخانه و محل نصب آن ، به دو نوع تولید میشه :

منبع افقی یا خوابیده

منبع عمودی یا ایستاده

برای آشنایی بیشتر و راهنماییهای لازم و انتخاب نوع منبع با کارشناسان سازآب تماس بگیرید تا با مشاوره رایگان در خرید این محصول ، کمک موثری به شما مشتیریان گرامی بکنند .

تلفن تماس : 88571656- 021 , 09123837042

طرز کار منبع کویل دار

آب داغ و بخار تولید شده توسط بویلر و دیگ های بخار با کمک پمپ های سیرکولاتور وارد لوله های مسی یا همان کویل های نصب شده در داخل بدنه استوانه ای میشن و آب سرد لوله کشی شهری توسط شیرهای یک طرفه نصب شده بر بدنه منبع وارد مخزن شده و بخاطر اختلاف دمای موجود در آب داخل لوله و مخزن ، تبادل دما صورت میگیره . نتیجه برخورد و تماس آب مخزن با این لوله ها افزایش دمای آنها به بیش از 50 درجه هست و در نهایت از طریق شیرهای خروجی برای مصرف کننده آماده میشه . آب موجود در کویل ها با از دست دادن دما مجدد به دیگ بخار برگشت داده شده و این چرخه به همین منوال ادامه داره .

منبع کویل دار را براساس چه اساس ویژگیهایی انتخاب می کنیم ؟

  1. میزان تقاضای آبگرم و درجه حرارت مورد نیا ز
  2. نوع منبع کویل دار(افقی و ایستاده)
  3. تعیین ظرفیت و سطح حراتی مورد نیا ز

میزان تقاضای آبگرم و درجه حرارت مورد نیاز

ظرفیت منبع معمولاً بر اساس میزان تقاضای آبگرم محل محاسبه میشه . بعنوان مثال در ساختمان ها معمولا به ازای هر واحد مسکونی 100 الی 150 لیتر مصرف در ساعت را در نظر می گیرند و این اعداد را در ضریب ذخیره یا همان ضریب تقاضا ضرب می کنند .

در استخر با دانستن تعداد شناگران و مقدار مصرف 50 لیتر برای هر نفر، و با ضرب کردن عدد بدست آمده در ضریب تقاضا (بین 0.4 تا 0.6) حجم مخزن به دست میاد که این میزان در ضریب 1.2 (ضریب ذخیره) ضرب میشه .

منظوراز ضریب تقاضا یا ضریب ذخیره چیست ؟

ضریب تقاضا ضریبی است که به دلیل همزمان نبودن استفاده افراد و وسایل (دوش ها ، دستشویی ها و ... ) از آب مصرفی در میزان مصرف ضرب میشه.

ضریب ذخیره ضریبی است که از حاصلضرب مقدار ذخیره آب منبع درحجم مصرف بدست میاد .

درجه حرارت مناسب آب

استاندارد آب گرم مصرفی معمولا در حدود 50 تا 60 درجه سانتی گراد برای مصرف کننده هست . در آشپزخانه های صنعتی یا رستوران ها این عدد تا 65 درجه سانتی گراد نیز بالا می ره . توجه به این نکته بسیار ضروریه : آب گرم مصرفی نباید در دمایی کمتر از 60 درجه سانتی گراد یا همان 140 درجه فارنهایت ذخیره بشه چون باعث به وجود آمدن بیماری ناشی از وجود باکتری به نام لژیونلا میشه که ممکن است در درجه حرارت بین 20 تا 50 درجه سانتی گراد در منابع آبگرم و سیستم های تهویه هوا رشد کنه. بخاطر ایمنی بالاتر؛ برای مکان هایی همچون مدارس ، کودکستان ها و بیمارستان ها درجه حرارت بیشتر از 50 درجه سانتی گراد نباید باشه . میزان آب گرم مصرفی واحد های مسکونی و یا اداره ها بر اساس الگوی مصرف انسان ها و تعداد مصرف کننده ها متفاوت است .

علت استفاده از منبع کویل دار چیست ؟

برای گرم کردن اماکنی که مصرف گرمایشی زیادی دارند ازمنبع کویل دار استفاده میشه . بد لیل وجود چندین لوله مسی و گردش آب درون این لوله ها به کمک پمپ سیر کولاتور، گرمای یکنواختی را درفضای مورد استفاده ایجاد می کنه که از نظر انرژی خیلی مقرون به صرفه است .


برای نصب منبع کویل داربه چه نکاتی توجه کنیم ؟

اندازه و نوع این منابع ، با توجه به فضای موجود در موتورخانه و میزان آب گرم مورد نیاز در طول شبانه روز انتخاب میشه . یادتون باشه که در لوله ورودی این منابع حتما شیر یک طرفه نصب بشه .به نظرتون چرا باید این کارو انجام بدیم ؟ بخاطر اینکه از برگشت آب گرم و وارد شدن فشار به لوله آب شهری جلوگیری میشه . در ضمن یک لوله آب گرم برگشتی باید در سیستم در نظر گرفته بشه تا آب گرم در هر لحظه در اختیار مصرف کننده ها قرار بگیره . لوله آب گرم در راس بالای منبع و لوله آب سرد در قسمت پایین منبع نصب میشه .

منابع کویل­ دار تک ­کویل و دو کویل

اکثرا منابع کویل دار به صورت تک کویل ساخته میشن ولی در برخی مواقع به صورت دو کویل هم ساخته میشن . منابع کویل دار با دو هدف زیر به صورت دو کویل تولید میشن :

۱- هر وقت بخوایم از سیستم گرمایش خورشیدی استفاده کنیم از منبع دو کویل استفاده می کنیم که در این حالت یکی از کویل ها به سیستم خورشیدی متصل میشه و کویل دوم به دیگ متصل میشه . در صورتی که پنل های خورشیدی از طریق کویل اول نتونند دمای آبگرم مصرفی را به دمای مورد نیاز برسونند از طریق کویل دوم که به بویلر متصل است آبگرم مصرفی با دمای مورد نیاز تامین میشه .

۲- اگر منبع کویل دار با ظرفیت بالا به صورت تک کویل ساخته بشه ، کویل از نظر ابعاد بزرگ و از نظر وزن سنگین میشه که این موضوع عملیات سرویس و نگهداری و اسید شویی کویل را با مشکل مواجه می کنه. بنابراین با ساخت منبع به صورت دو یا حتی سه کویل سهولت سرویس و نگهداری فراهم میشه .

منابع کویل دار از نظر جنس و فرم کویل

کویل منابع کویل دار به دلیل انتقال حرارت بالا معمولا از جنس مس تولید میشه . در مواردی که آب مصرفی خورنده بوده یا جنس بدنه منبع استنلس استیل باشه از کویل استنلس استیل نیز استفاده میشه .منبع کویل دار به شکل U ساخته میشه که این باعث سهولت سرویس و رسوب زدایی میشه . یکی دیگر از فرم های کویل ، اسپیرال است که یک لوله مارپیچ از جنس فولاد یا استنلس استیل در داخل منبع قرار می گیره که فقط برای پروژه ها و موارد خاص استفاده میشه .

منابع کویل دار از نظر نوع سیال گرم کننده

منابع کویل دار از نظر نوع سیال گرم کننده به دو نوع آب به آب و بخار به آب تقسیم میشن ؛ در صورتی که آبگرم مصرفی توسط آبگرم بویلر گرم بشه به آن آب به آب و در صورتی که آبگرم مصرفی توسط بخار گرم بشه به آن بخار به آب میگن . از منابع کویل دار بخار به آب معمولا در پروژه های صنعتی یا بیمارستانی استفاده میشه .

شستشوی منبع کویلی

بنظرشما آیا نیازی به شستشوی منیع کویلی هست ؟ شستشوی آن چه تاثیری در راندمان کارداره ؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که منبع کویلی پس از استفاده طولانی مدت ، دچار جرم گرفتگی و رسوب میشه که امری کاملا طبیعی است و لازم است که هر چند وقت یکبار شستشویی صورت بگیره . شستشوی آن نقش اساسی در تعمیر موتورخانه و شوفاژ ایفاء می کنه و نیازمند به افرادی متخصص و با تجربه هستش .

شستشوی منبع کویلی به دو روش انجام میگیره :

  • روش مکانیکی
  • روش اسید شویی

با شستشوی منبع کویلی به روش مکانیکی یا روش اسید شویی تمامی رسوبات داخلی کویل ها از بین می ره و از مشکلات و خرابی های این منبع جلوگیری به عمل میاد و در صورت نشستن منبع کویلی ؛ افزایش مصرف سوخت موتورخانه ، کاهش راندمان سیستم گرمایشی و… را باعث میشه . بنابراین باید بصورت دوره ای شستشو را انجام بدیم تا راندمان منبع کویلی افزایش پیدا کنه و با رسوب زدایی بتونیم کمک بزرگی به حفظ محیط زیست بکنیم . در فرآیند شستشوی منبع کویلی توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است : (( شستشو باید با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی کامل صورت بگیره و استفاده از دستکش و ماسک بسیار ضروری است.))

اسیدشویی منبع کویل دار

برای اسید شویی و رسوب زدایی منبع کویل دار ابتدا شیرفلکه های ورودی منبع را بسته و منبع را تخلیه می کنیم . سپس با باز کردن مهره ماسوره ها و پیچهای کویل و خارج کردن کویل از داخل منبع اقدام به شستشوی منبع کویل دارمی کنیم . برای اسید شویی ، یک مخزن یا بشکه استوانه ای که کویل داخل آن جا بشه را تهیه کرده و پس از ریختن اسید دیسکلر یا اسید کلریدریک 33 درصد یا اسید سولفوریک 15درصد , کویل را داخل آن قرار داده و مکررا با تکان دادن کویل در فواصل 10 دقیقه یکبار تا یک ساعت رسوب زدایی را ادامه می د یم . اسید شویی با اسید دیسکلر بخاطر کم خطر بودن و فرار بودن آن بهتر از رسوب زدایی منبع با اسید سولفوریک هستش . از اسید دیسکلر در شستشوی منبع بخاطر این که هم قدرت کافی را داره و هم به منبع گالوانیزه و لوله های مسی آسیب نمیزنه استفاده می کنند . مقدار اسید مصرفی به اندازه کویل بستگی داره . هرچقدر فوت کویل بیشتر بشه نیاز به اسید بیشتری هست . در هنگام اسید شویی منبع دقت کنید تا از آسیب زدن به بدنه کویل جلوگیری بشه و کویل سوراخ نشه که دراینصورت باید دوباره جوشکاری صورت بگیره که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست وهزینه ها افزایش پیدا می کنه . برای شستشوی عمیق تر منبع کویل دار با سایز بالا از پمپهای اسید شویی استفاده می کنند .

هزینه اسید شویی منبع کویل دار

سایز منبع کویل دار و خرید لوازم از قبیل اسید و واشرهای کویل نقش بسزایی در هزینه اسید شویی داره .

رسوب زدایی به روش مکانیکی

در رسوب زدایی به روش مکانیکی ، کویل را با آب یخ و آب جوش ، سرد و گرم کرده که ممکن است در بعضی قسمتها رسوبات به اندازه کافی از روی کویل برداشته نشه.

رسوب زدایی منبع کویلی

رسوب زدایی منبع کویل دار زمانی صورت میگیره که بخاطر ته نشین شدن رسوبات اطراف کویل درون منبع ، آب به اندازه کافی گرم نشه . برای رسوب زدایی منبع کویل دار لازمه که هر 2 یا 3 سال این کار انجام بشه . عواملی که در افزایش و کاهش این مدت اثر گذاره عبارتند از:

  • نصب سختی گیر
  • سختی آب
  • گذاشتن فیلتر تصفیه آب

برای کاهش فاصله اسید شویی ، نصب سختی گیر و فیلترهای تصفیه آب توصیه میشه . اسید شویی و رسوب زدایی منبع فقط برای نوع کویل انجام میشه .

منبع کویل دارچی هست و کجاها به کار میاد ؟

منبع‌ کویل دار یک مبدل حرارتی هستش که برای گرم کردن و نگهداری آب در مراکز صنعتی ، بیمارستانها ، مدارس رستوران ، هتلها، آپارتمانها و... استفاده میشه .
از چندین لوله مسی تشکیل شده که آب و بخار خروجی بویلر، به کمک پمپ سیرکولاتور در لوله های مسی جریان پیدا می کنه . لوله های مسی درون منبع نصب میشن و آب درون منبع در تماس با لوله های مسی قرار می گیره و به صورت غیرمستقیم گرم میشه . این منبع از اجزای مختلفی تشکیل شده که به ذکر آنها می پردازیم .

اجزای بدنه منبع کویل دار
بدنه این منابع از ورق گالوانیزه با ضخامت های معین ساخته میشه . ضخامت ورق ها بر اساس فشار سیستم ، ظرفیت و دمای آب منبع انتخاب میشه .

کویل
برای انتقال حرارت در سیستم از کویل های مسی به دلیل ضریب انتقال گرما بالا استفاده میشه .

دریچه بازدید
دریچه ای در بدنه منبع و هم تراز با قسمت کویل دار منبع وجود داره که از این دریچه برای بازبینی داخل منبع ، بازدید از کویل و انجام تعمیرات استفاده میشه .

لوله های ارتباطی
شامل لوله های آب سرد و گرم بهداشتی و لوله های گرمایش (کویل) میشه .

بوشن ها
قطعه پیچ داریه که در دو حالت پلاستیکی و فلزی ساخته میشه . وظیفه بوشن ها اتصال دو لوله ارتباطی به یکدیگر هستش . انواع مختلف سنسورها را می تونی به وسیله بوشن به منابع کویل دار متصل کنی .

انواع منبع کویل دار:

منبع کویل دار براساس ظرفیت موتورخانه و محل نصب آن ، به دو نوع تولید میشه :

منبع افقی یا خوابیده

منبع عمودی یا ایستاده

برای آشنایی بیشتر و راهنماییهای لازم و انتخاب نوع منبع با کارشناسان سازآب تماس بگیرید تا با مشاوره رایگان در خرید این محصول ، کمک موثری به شما مشتیریان گرامی بکنند .

تلفن تماس : 88571656- 021 , 09123837042

طرز کار منبع کویل دار

آب داغ و بخار تولید شده توسط بویلر و دیگ های بخار با کمک پمپ های سیرکولاتور وارد لوله های مسی یا همان کویل های نصب شده در داخل بدنه استوانه ای میشن و آب سرد لوله کشی شهری توسط شیرهای یک طرفه نصب شده بر بدنه منبع وارد مخزن شده و بخاطر اختلاف دمای موجود در آب داخل لوله و مخزن ، تبادل دما صورت میگیره . نتیجه برخورد و تماس آب مخزن با این لوله ها افزایش دمای آنها به بیش از 50 درجه هست و در نهایت از طریق شیرهای خروجی برای مصرف کننده آماده میشه . آب موجود در کویل ها با از دست دادن دما مجدد به دیگ بخار برگشت داده شده و این چرخه به همین منوال ادامه داره .

منبع کویل دار را براساس چه اساس ویژگیهایی انتخاب می کنیم ؟

  1. میزان تقاضای آبگرم و درجه حرارت مورد نیا ز
  2. نوع منبع کویل دار(افقی و ایستاده)
  3. تعیین ظرفیت و سطح حراتی مورد نیا ز

میزان تقاضای آبگرم و درجه حرارت مورد نیاز

ظرفیت منبع معمولاً بر اساس میزان تقاضای آبگرم محل محاسبه میشه . بعنوان مثال در ساختمان ها معمولا به ازای هر واحد مسکونی 100 الی 150 لیتر مصرف در ساعت را در نظر می گیرند و این اعداد را در ضریب ذخیره یا همان ضریب تقاضا ضرب می کنند .

در استخر با دانستن تعداد شناگران و مقدار مصرف 50 لیتر برای هر نفر، و با ضرب کردن عدد بدست آمده در ضریب تقاضا (بین 0.4 تا 0.6) حجم مخزن به دست میاد که این میزان در ضریب 1.2 (ضریب ذخیره) ضرب میشه .

منظوراز ضریب تقاضا یا ضریب ذخیره چیست ؟

ضریب تقاضا ضریبی است که به دلیل همزمان نبودن استفاده افراد و وسایل (دوش ها ، دستشویی ها و ... ) از آب مصرفی در میزان مصرف ضرب میشه.

ضریب ذخیره ضریبی است که از حاصلضرب مقدار ذخیره آب منبع درحجم مصرف بدست میاد .

درجه حرارت مناسب آب

استاندارد آب گرم مصرفی معمولا در حدود 50 تا 60 درجه سانتی گراد برای مصرف کننده هست . در آشپزخانه های صنعتی یا رستوران ها این عدد تا 65 درجه سانتی گراد نیز بالا می ره . توجه به این نکته بسیار ضروریه : آب گرم مصرفی نباید در دمایی کمتر از 60 درجه سانتی گراد یا همان 140 درجه فارنهایت ذخیره بشه چون باعث به وجود آمدن بیماری ناشی از وجود باکتری به نام لژیونلا میشه که ممکن است در درجه حرارت بین 20 تا 50 درجه سانتی گراد در منابع آبگرم و سیستم های تهویه هوا رشد کنه. بخاطر ایمنی بالاتر؛ برای مکان هایی همچون مدارس ، کودکستان ها و بیمارستان ها درجه حرارت بیشتر از 50 درجه سانتی گراد نباید باشه . میزان آب گرم مصرفی واحد های مسکونی و یا اداره ها بر اساس الگوی مصرف انسان ها و تعداد مصرف کننده ها متفاوت است .

علت استفاده از منبع کویل دار چیست ؟

برای گرم کردن اماکنی که مصرف گرمایشی زیادی دارند ازمنبع کویل دار استفاده میشه . بد لیل وجود چندین لوله مسی و گردش آب درون این لوله ها به کمک پمپ سیر کولاتور، گرمای یکنواختی را درفضای مورد استفاده ایجاد می کنه که از نظر انرژی خیلی مقرون به صرفه است .


برای نصب منبع کویل داربه چه نکاتی توجه کنیم ؟

اندازه و نوع این منابع ، با توجه به فضای موجود در موتورخانه و میزان آب گرم مورد نیاز در طول شبانه روز انتخاب میشه . یادتون باشه که در لوله ورودی این منابع حتما شیر یک طرفه نصب بشه .به نظرتون چرا باید این کارو انجام بدیم ؟ بخاطر اینکه از برگشت آب گرم و وارد شدن فشار به لوله آب شهری جلوگیری میشه . در ضمن یک لوله آب گرم برگشتی باید در سیستم در نظر گرفته بشه تا آب گرم در هر لحظه در اختیار مصرف کننده ها قرار بگیره . لوله آب گرم در راس بالای منبع و لوله آب سرد در قسمت پایین منبع نصب میشه .

منابع کویل­ دار تک ­کویل و دو کویل

اکثرا منابع کویل دار به صورت تک کویل ساخته میشن ولی در برخی مواقع به صورت دو کویل هم ساخته میشن . منابع کویل دار با دو هدف زیر به صورت دو کویل تولید میشن :

۱- هر وقت بخوایم از سیستم گرمایش خورشیدی استفاده کنیم از منبع دو کویل استفاده می کنیم که در این حالت یکی از کویل ها به سیستم خورشیدی متصل میشه و کویل دوم به دیگ متصل میشه . در صورتی که پنل های خورشیدی از طریق کویل اول نتونند دمای آبگرم مصرفی را به دمای مورد نیاز برسونند از طریق کویل دوم که به بویلر متصل است آبگرم مصرفی با دمای مورد نیاز تامین میشه .

۲- اگر منبع کویل دار با ظرفیت بالا به صورت تک کویل ساخته بشه ، کویل از نظر ابعاد بزرگ و از نظر وزن سنگین میشه که این موضوع عملیات سرویس و نگهداری و اسید شویی کویل را با مشکل مواجه می کنه. بنابراین با ساخت منبع به صورت دو یا حتی سه کویل سهولت سرویس و نگهداری فراهم میشه .

منابع کویل دار از نظر جنس و فرم کویل

کویل منابع کویل دار به دلیل انتقال حرارت بالا معمولا از جنس مس تولید میشه . در مواردی که آب مصرفی خورنده بوده یا جنس بدنه منبع استنلس استیل باشه از کویل استنلس استیل نیز استفاده میشه .منبع کویل دار به شکل U ساخته میشه که این باعث سهولت سرویس و رسوب زدایی میشه . یکی دیگر از فرم های کویل ، اسپیرال است که یک لوله مارپیچ از جنس فولاد یا استنلس استیل در داخل منبع قرار می گیره که فقط برای پروژه ها و موارد خاص استفاده میشه .

منابع کویل دار از نظر نوع سیال گرم کننده

منابع کویل دار از نظر نوع سیال گرم کننده به دو نوع آب به آب و بخار به آب تقسیم میشن ؛ در صورتی که آبگرم مصرفی توسط آبگرم بویلر گرم بشه به آن آب به آب و در صورتی که آبگرم مصرفی توسط بخار گرم بشه به آن بخار به آب میگن . از منابع کویل دار بخار به آب معمولا در پروژه های صنعتی یا بیمارستانی استفاده میشه .

شستشوی منبع کویلی

بنظرشما آیا نیازی به شستشوی منیع کویلی هست ؟ شستشوی آن چه تاثیری در راندمان کارداره ؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که منبع کویلی پس از استفاده طولانی مدت ، دچار جرم گرفتگی و رسوب میشه که امری کاملا طبیعی است و لازم است که هر چند وقت یکبار شستشویی صورت بگیره . شستشوی آن نقش اساسی در تعمیر موتورخانه و شوفاژ ایفاء می کنه و نیازمند به افرادی متخصص و با تجربه هستش .

شستشوی منبع کویلی به دو روش انجام میگیره :

  • روش مکانیکی
  • روش اسید شویی

با شستشوی منبع کویلی به روش مکانیکی یا روش اسید شویی تمامی رسوبات داخلی کویل ها از بین می ره و از مشکلات و خرابی های این منبع جلوگیری به عمل میاد و در صورت نشستن منبع کویلی ؛ افزایش مصرف سوخت موتورخانه ، کاهش راندمان سیستم گرمایشی و… را باعث میشه . بنابراین باید بصورت دوره ای شستشو را انجام بدیم تا راندمان منبع کویلی افزایش پیدا کنه و با رسوب زدایی بتونیم کمک بزرگی به حفظ محیط زیست بکنیم . در فرآیند شستشوی منبع کویلی توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است : (( شستشو باید با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی کامل صورت بگیره و استفاده از دستکش و ماسک بسیار ضروری است.))

اسیدشویی منبع کویل دار

برای اسید شویی و رسوب زدایی منبع کویل دار ابتدا شیرفلکه های ورودی منبع را بسته و منبع را تخلیه می کنیم . سپس با باز کردن مهره ماسوره ها و پیچهای کویل و خارج کردن کویل از داخل منبع اقدام به شستشوی منبع کویل دارمی کنیم . برای اسید شویی ، یک مخزن یا بشکه استوانه ای که کویل داخل آن جا بشه را تهیه کرده و پس از ریختن اسید دیسکلر یا اسید کلریدریک 33 درصد یا اسید سولفوریک 15درصد , کویل را داخل آن قرار داده و مکررا با تکان دادن کویل در فواصل 10 دقیقه یکبار تا یک ساعت رسوب زدایی را ادامه می د یم . اسید شویی با اسید دیسکلر بخاطر کم خطر بودن و فرار بودن آن بهتر از رسوب زدایی منبع با اسید سولفوریک هستش . از اسید دیسکلر در شستشوی منبع بخاطر این که هم قدرت کافی را داره و هم به منبع گالوانیزه و لوله های مسی آسیب نمیزنه استفاده می کنند . مقدار اسید مصرفی به اندازه کویل بستگی داره . هرچقدر فوت کویل بیشتر بشه نیاز به اسید بیشتری هست . در هنگام اسید شویی منبع دقت کنید تا از آسیب زدن به بدنه کویل جلوگیری بشه و کویل سوراخ نشه که دراینصورت باید دوباره جوشکاری صورت بگیره که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست وهزینه ها افزایش پیدا می کنه . برای شستشوی عمیق تر منبع کویل دار با سایز بالا از پمپهای اسید شویی استفاده می کنند .

هزینه اسید شویی منبع کویل دار

سایز منبع کویل دار و خرید لوازم از قبیل اسید و واشرهای کویل نقش بسزایی در هزینه اسید شویی داره .

رسوب زدایی به روش مکانیکی

در رسوب زدایی به روش مکانیکی ، کویل را با آب یخ و آب جوش ، سرد و گرم کرده که ممکن است در بعضی قسمتها رسوبات به اندازه کافی از روی کویل برداشته نشه.

رسوب زدایی منبع کویلی

رسوب زدایی منبع کویل دار زمانی صورت میگیره که بخاطر ته نشین شدن رسوبات اطراف کویل درون منبع ، آب به اندازه کافی گرم نشه . برای رسوب زدایی منبع کویل دار لازمه که هر 2 یا 3 سال این کار انجام بشه . عواملی که در افزایش و کاهش این مدت اثر گذاره عبارتند از:

  • نصب سختی گیر
  • سختی آب
  • گذاشتن فیلتر تصفیه آب

برای کاهش فاصله اسید شویی ، نصب سختی گیر و فیلترهای تصفیه آب توصیه میشه . اسید شویی و رسوب زدایی منبع فقط برای نوع کویل انجام میشه .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 31
  • بازدید کلی : 458
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی